Главная > Новости > РОБОЧА НАРАДА ПРЕДСТАВНИКІВ АПВУ, СТРУКТУРНИХ ПІДРОЗДІЛІВ МІНІСТЕРСТВА ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ ТА ДФСУ

РОБОЧА НАРАДА ПРЕДСТАВНИКІВ АПВУ, СТРУКТУРНИХ ПІДРОЗДІЛІВ МІНІСТЕРСТВА ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ ТА ДФСУ

Извините, этот техт доступен только в “Украинский”. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

У червні 2018 року Асоціація приватних виконавців України ініціювала створення та перше засідання робочої групи з нагальних питань оподаткування професійної діяльності приватних виконавців, участь в якому взяли представники Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України, Державної фіскальної служби України та міжнародних партнерів Асоціації. Було досягнуто домовленість про спільне напрацювання проекту змін до Закону України «Про виконавче провадження» щодо можливості повернення авансового внеску протягом виконавчого провадження та доповнення Податкового кодексу України нормою, що регламентує спеціальний режим оподаткування коштів виконавчого провадження.

На жаль, з того часу, жодних позитивних змін прийнято не було. Питання щодо сплати приватними виконавцями ЄСВ, та оподаткування коштів виконавчого провадження (авансового внеску та витрат на проведення виконавчих дій) так і не зрушили з місця.

За результатами чергового З’їзду приватних виконавців України, що відбувся 1 березня 2019 року у Києві, було ухвалено Резолюцію, як основоположний документ, що висловлює узгоджений погляд професійної спільноти приватних виконавців України на визначення нагальних проблем системи організації примусового виконання рішень в Україні та шляхів їх вирішення, одним із пунктів якої ухвалено про визнання наявність проблемної ситуації у сфері оподаткування приватних виконавців, як суб’єктів незалежної професійної діяльності, звернути увагу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України та Державної фіскальної служби на необхідність врегулювання даного питання шляхом внесення змін до відповідних нормативно-правових актів.

27 березня 2019 року у Києві відбулася розширена робоча нарада з представниками АПВУ, структурних підрозділів Міністерства юстиції України та Державної фіскальної служби України з питань оподаткування діяльності приватних виконавців, вдосконалення порядку та обсягу надання інформації про доходи фізичних та юридичних осіб-боржників у виконавчих провадженнях на запити державних і приватних виконавців, а також, розв’язання інших питань, які виникають у виконавців під час примусового виконання рішень.

У нараді, зокрема, взяли участь заступник Міністра юстиції України з питань виконавчої служби Світлана Глущенко, директор Департаменту з питань правосуддя та національної безпеки Міністерства юстиції України, секретар Міжвідомчої координаційної ради Олександр Олійник, генеральний директор Директорату правової політики у сфері судоустрою, судочинства та суміжних інститутів Ілля Черногоренко, заступник голови Ради приватних виконавців України, член ГО «Бюро приватних виконавців «Альтернатива» Олександр Сивокозов, керівник ТОВ «Юридична фірма — АЛЬЯНС», адвокат, член правління ГО «Бюро приватних виконавців «Альтернатива» Антон Ковирєв, начальник відділу адміністрування податку з доходів фізичних осіб Департаменту податків і зборів з фізичних осіб ДФСУ Тетяна Федченко, заступник начальника управління — начальник відділу ДФСУ Марія Лукашенко, а також, представники ДП «Національні інформаційні системи».

Учасники обговорювали ряд важливих питань, що стосуються вдосконалення взаємодії як державних так і приватних виконавців з органами ДФСУ, зокрема надання доступу до відповідних інформаційних ресурсів для отримання певного переліку інформації на запит виконавця.

Олександр Сивокозов і Антон Ковирєв акцентували увагу на необхідності детального перегляду та законодавчого врегулювання процедури оподаткування діяльності приватних виконавців.

Позитивних домовленостей вдалося досягти, наприклад, з питань надання виконавцям  прямого доступу до системи для отримання інформації про реєстраційний номер облікової картки платника податків. Така можливість особливо буде оцінена при виконанні рішень таких категорій, як стягнення адміністративних штрафів та аліментів. Даний проект вже перебуває на стадії технічного доопрацювання і найближчим часом виконавці зможуть безперешкодно отримувати таку інформацію.

Міністерством юстиції спільно з АПВУ опрацьовується перелік інформацій, розпорядником яких є органи ДФСУ, вкрай необхідних виконавцям для належного виконання судових рішень та рішень інших осіб. Зокрема, це стосується відомостей про доходи фізичних та юридичних осіб, податкової звітності та багато іншого. Складений перелік буде передано на розгляд та погодження ДФСУ для надання можливості виконавцям за допомогою автоматизованої системи отримувати такі відомості. Технічну організацію та підтримку даного проекту взяли на себе ДП «НАІС» та служба технічної підтримки ДФСУ. До впровадження автоматизованого обміну інформації, планується надавати відповідну інформацію у письмовому вигляді на запит державного чи приватного виконавця. Для належного забезпечення нормативно-правового регулювання інформаційної взаємодії, за необхідності, будуть внесені зміни до Порядку надання інформації Державною фіскальною службою України на запити органів державної виконавчої служби та приватних виконавців, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України та Міністерства фінансів України від 13.12.2016  №3639/5/1085.

На превеликий жаль, не обійшлося і без негативних моментів. Безкомпромісною залишається позиція ДФС щодо процедури оподаткування діяльності приватних виконавців, зокрема, це стосується сплати ЄСВ, оподаткування витрат виконавчого провадження та коштів авансового внеску, які з позиції ДФС, є прибутком приватного виконавця. Свою позицію ДФС найближчим часом планує викласти в узагальнюючій податковій консультації з питань визначення оподатковуваного доходу приватного виконавця з урахуванням витрат понесених приватним виконавцем, який проводить незалежну професійну діяльність. При цьому, ДФС не вважає необхідним внесення змін до законодавства, зокрема, до Податкового кодексу. Очевидно, що АПВУ не підтримує такої позиції, оскільки вбачає в існуючій системі оподаткування діяльності приватних виконавців проблему податкового тиску та відсутність законодавчого врегулювання. Зі свого боку Асоціація планує вживати активні заходи, спрямовані на вирішення всіх проблемних питань, пов’язаних з оподаткування діяльності приватних виконавців.

ГО «БПВ «Альтернатива», як об’єднання професійної спільноти, не залишається осторонь наявної проблеми і закликає всіх приватних виконавців, небайдужих правників та фінансистів об’єднати спільні зусилля для підготовки обґрунтованої правової позиції та проектів до законодавчих ініціатив.

Окремим пунктом робочої наради розглянуто, схвалено та прийнято запропоновану АПВУ Концепцію та стратегію впровадження е-ВП (електронного виконавчого провадження), і на цьому хочеться зупинитися детальніше.

Дана Концепція виступає складовим елементом впровадження системи електронного правосуддя та має на меті забезпечення прозорості, ефективності, оптимізації та автоматизації системи виконання судових рішень в Україні на базі сучасних інформаційних технологій та відповідно до найкращих міжнародних стандартів.

Ключовим елементом в електронному виконавчому провадженні виступає Автоматизована система виконавчого провадження (далі – АСВП), основні засади функціонування якої визначено нормами статті 8 Закону України «Про виконавче провадження» та Положенням про автоматизовану систему виконавчого провадження. Водночас, наявна практика у сфері виконавчих проваджень засвідчує недосконалість діючої АСВП та необхідність і можливість її оптимізації з урахуванням досягнень сучасних інформаційних технологій.

Основні принципи електронного виконавчого провадження та напрямки удосконалення функціонування АСВП:

  1. Документи виконавчого провадження виготовляються в Автоматизованій системі виконавчого провадження, засвідчуються електронним цифровим підписом виконавця (далі – ЕЦП) та в зазначеному електронному вигляді вважаються оригіналами документів виконавчого провадження;
  2. Накладення у разі необхідності на документи виконавчого провадження за допомогою ЕЦП візуального факсимільного відтворення підпису та печатки виконавця з подальшим направленням подібних документів одержувачу телекомунікаційними мережами для сприйняття цілісності документу;
  3. Накладення за необхідності на документи виконавчого провадження цифрового зображення рукописного підпису понятих або інших учасників виконавчих дій за допомогою портативних планшетних комп’ютерів;
  4. Електронний доступ сторін виконавчого провадження до матеріалів виконавчого провадження після ідентифікації особи за допомогою ЕЦП, BankId або Mobile ID з відображенням в АСВП переліку документів, з якими ознайомилася сторона виконавчого провадження, та фіксацією часу ознайомлення в системі;
  5. Можливість доступу судових органів до матеріалів виконавчого провадження через Судову інформаційно-телекомунікаційну систему (СІТС) за допомогою ЕЦП з метою прискорення розгляду скарг та посилення ефективності судового контролю на стадії виконання рішень з контролем за строками тривалості доступу;
  6. Автоматична електронна розсилка сторонам виконавчого провадження повідомлень та документів, що створюються або реєструються в АСВП;
  7. Можливість верифікації аутентичного походження документів виконавчого походження та їх вихідних даних будь-якою стороною завдяки накладенню унікального QR-коду;
  8. Електронний документообіг документами виконавчого провадження між виконавцями та банківськими й фінансовими установами захищеними телекомунікаційними каналами зв’язку, зокрема з метою оперативного накладення арешту на кошти боржника та розшуку його майна з дотриманням банківської таємниці;
  9. Інтеграція АСВП з системою послуг онлайн-банкінгу задля забезпечення можливості оперативного перерахування коштів та здійснення платежів виконавцем у рамках виконавчого провадження.

Найближчим часом ДП «НАІС» вже виявив готовність реалізації функціонування останнього пункту Концепції, на стадії активного розгляду восьмий пункт.

Будемо оптимістичними, адже справа за малим, забезпечити нормативно-правове регулювання, технічну базу та належну комунікацію, оскільки  втілення даної Концепції, а отже – запровадження системи е-ВП, не вимагає додаткових витрат з державного бюджету та суттєвих змін чинного законодавства. Механізм її реалізації полягає у конструктивній співпраці Міністерства юстиції України, ДП «Національні інформаційні системи», Державної судової адміністрації України, Національного банку України та Асоціації приватних виконавців України шляхом удосконалення відповідних підзаконних нормативно-правових актів у сфері виконавчого провадження.